Spelen met een tekst

Kies het fragment dat het meest geschikt is voor de leerstatus van de betreffende leerlingen. Of lees zelf een passende tekst voor.

Spelen met een tekst img

Op deze pagina vind je de luisterfragmenten bij publicatie 'Spelen met een tekst'.

Aanvullende informatie voor de publicatie 'Feest' vind je hier.

2.2.1.1.

vaardigheid in de focus

De tekstinhoud wordt helder overgebracht door duidelijke zinaccenten te leggen.

waarnemingsopdracht

Probeer te verwoorden hoe de tekstinhoud wordt overgebracht.

tekst Basisonderwijs

‘Uitvindingen’ uit ‘Toen de wereld nog jong was’ van Jürg Schubiger (Download de tekst)

tekst Secundair onderwijs

‘Roman’ van Helmut Heissenbüttel (Download de tekst)

2.2.1.2.

vaardigheid in de focus

De verteller brengt de boodschap helder over door:    
-de tekststructuur over te brengen of hoorbaar te maken;

 -duidelijke zinsaccenten te leggen .

waarnemingsopdracht

Probeer te verwoorden hoe de tekstinhoud wordt overgebracht.

tekst Basisonderwijs

informatieve tekst: ‘Vijf tips voor een geslaagde voorstelling’ (tekst: ‘Wegwijzer voor spelers’ op p. 263)

tekst Secundair onderwijs

informatieve tekst: Improvisatiewijzer: Vijf tips die je helpen bij het improviserend spelen, vertellen en spreken voor publiek

(Download de tekst)

2.2.1.3.

vaardigheid in de focus

De inhoud van complexe zinnen wordt helder overgebracht.

waarnemingsopdracht

Je hoort vier zinnen (of één lange zinnen).

Probeer te verwoorden hoe de inhoud wordt overgebracht.

tekst Basisonderwijs

vier zinnen: ‘Het ding’ uit ‘Traktaat’ van Helmut Heissenbüttel (Download de tekst)

tekst Secundair onderwijs

één lange zin: uit ‘Het Lof der Zotheid’ van Erasmus (Download de tekst)

2.2.2.1.
2.2.2.2.

vaardigheid in de focus

De klankbewegingen van de woorden worden in de verf gezet.

waarnemingsopdracht

Probeer te verwoorden hoe de tekstinhoud op en levendige en expressieve manier wordt overgebracht.

tekst Basisonderwijs

uit ‘Springdag’ van Anne Provoost; De eenhoorn, 2012 (Download de tekst)

uit ‘Wat de ezel zag’ van Frank Adam; Davidsfonds/infodok, 2003 (Download de tekst)

tekst Secundair onderwijs

uit ‘Springdag’ van Anne Provoost; De eenhoorn, 2012 (Download de tekst)

uit ‘Wat de ezel zag’ van Frank Adam; Davidsfonds/infodok, 2003 (Download de tekst)

2.2.2.3.

vaardigheid in de focus

Beschrijving van een zintuiglijke waarneming die zo verklankt wordt dat de verbeelding van de luisteraar wordt geprikkeld.

waarnemingsopdracht

Wordt je verbeelding geprikkeld?
Probeer te verwoorden hoe dat komt.

tekst Basisonderwijs

‘Mmm, het ruikt hier naar poëzie.’ uit de tekst ‘Het woord’ van Sybren Polet (Download de tekst)

tekst Secundair onderwijs

‘Lena, waarom stink je zo?’ uit de tekst ‘Lena’ van Jan Arends (Download de tekst)

2.2.4.1.
2.2.4.2.
2.2.4.3.

vaardigheid in de focus

Paraverbale communicatie bewust aanwenden om  de boodschap levendig en expressief over te brengen.

waarnemingsopdracht

Vergelijk de fragmentjes:

  • Benoem de sfeer of emotie die in elk stukje wordt overgebracht.
  • Probeer te verwoorden hoe de sfeer of emotie in elk stukje wordt overgebracht.

tekst Basisonderwijs

verschillende stukjes in jabbertalk

tekst Secundair onderwijs

verschillende stukjes in jabbertalk

2.2.7.2.

vaardigheid in de focus

Verteller en personage(s) komen tijdens het lezen of vertellen afwisselend aan het woord.

waarnemingsopdracht

Verteller en personage(s) komen afwisselend aan het woord.

Probeer te verwoorden hoe de verteller duidelijk maakt wie aan het woord is.

tekst Basisonderwijs

‘De eekhoorn en de olifant’ uit ‘Misschien wisten zij alles (Download de tekst)

Alle verhalen over de eekhoorn en de andere dieren’ van Toon Tellegen, Querido (Download de tekst)

tekst Secundair onderwijs

‘De eekhoorn en de olifant’ uit ‘Misschien wisten zij alles (Download de tekst)

Alle verhalen over de eekhoorn en de andere dieren’ van Toon Tellegen, Querido (Download de tekst)

2.2.7.3.

vaardigheid in de focus

Tijd en ruimte worden zo verklankt dat de verbeelding van de luisteraar wordt geprikkeld.

waarnemingsopdracht

Zie je in je verbeelding waar/wanneer het verhaal zich afspeelt?

Probeer te verwoorden hoe dat komt.

tekst Basisonderwijs

de sfeer van een oud en verlaten huis: het gedicht ‘Het oude huis’ van Jan van Coillie (Download de tekst)

tekst Secundair onderwijs

in een vliegtuig tijdens een storm: uit ‘Nachthemel’ van Roel Adam (een vrije variatie op ‘De kleine prins’ van Antoine de Saint-Exupéry) (Download de tekst)