Kies het fragment dat het meest geschikt is voor de leerstatus van de betreffende leerlingen. Of lees zelf een passende tekst voor.
Op deze pagina vind je de luisterfragmenten bij publicatie 'Spelen met een tekst'.
Aanvullende informatie voor de publicatie 'Feest' vind je hier.
De tekstinhoud wordt helder overgebracht door duidelijke zinaccenten te leggen.
Probeer te verwoorden hoe de tekstinhoud wordt overgebracht.
‘Uitvindingen’ uit ‘Toen de wereld nog jong was’ van Jürg Schubiger (Download de tekst)
‘Roman’ van Helmut Heissenbüttel (Download de tekst)
De verteller brengt de boodschap helder over door:
-de tekststructuur over te brengen of hoorbaar te maken;
Probeer te verwoorden hoe de tekstinhoud wordt overgebracht.
informatieve tekst: ‘Vijf tips voor een geslaagde voorstelling’ (tekst: ‘Wegwijzer voor spelers’ op p. 263)
informatieve tekst: Improvisatiewijzer: Vijf tips die je helpen bij het improviserend spelen, vertellen en spreken voor publiek
De inhoud van complexe zinnen wordt helder overgebracht.
Je hoort vier zinnen (of één lange zinnen).
Probeer te verwoorden hoe de inhoud wordt overgebracht.vier zinnen: ‘Het ding’ uit ‘Traktaat’ van Helmut Heissenbüttel (Download de tekst)
één lange zin: uit ‘Het Lof der Zotheid’ van Erasmus (Download de tekst)
De klankbewegingen van de woorden worden in de verf gezet.
Probeer te verwoorden hoe de tekstinhoud op en levendige en expressieve manier wordt overgebracht.
uit ‘Springdag’ van Anne Provoost; De eenhoorn, 2012 (Download de tekst)
uit ‘Wat de ezel zag’ van Frank Adam; Davidsfonds/infodok, 2003 (Download de tekst)
uit ‘Springdag’ van Anne Provoost; De eenhoorn, 2012 (Download de tekst)
uit ‘Wat de ezel zag’ van Frank Adam; Davidsfonds/infodok, 2003 (Download de tekst)
2.2.2.3.
Beschrijving van een zintuiglijke waarneming die zo verklankt wordt dat de verbeelding van de luisteraar wordt geprikkeld.
Wordt je verbeelding geprikkeld?
Probeer te verwoorden hoe dat komt.
‘Mmm, het ruikt hier naar poëzie.’ uit de tekst ‘Het woord’ van Sybren Polet (Download de tekst)
‘Lena, waarom stink je zo?’ uit de tekst ‘Lena’ van Jan Arends (Download de tekst)
2.2.4.1.
2.2.4.2.
2.2.4.3.
Paraverbale communicatie bewust aanwenden om de boodschap levendig en expressief over te brengen.
Vergelijk de fragmentjes:
verschillende stukjes in jabbertalk
verschillende stukjes in jabbertalk
2.2.7.2.
Verteller en personage(s) komen tijdens het lezen of vertellen afwisselend aan het woord.
Verteller en personage(s) komen afwisselend aan het woord.
Probeer te verwoorden hoe de verteller duidelijk maakt wie aan het woord is.
‘De eekhoorn en de olifant’ uit ‘Misschien wisten zij alles (Download de tekst)
Alle verhalen over de eekhoorn en de andere dieren’ van Toon Tellegen, Querido (Download de tekst)
‘De eekhoorn en de olifant’ uit ‘Misschien wisten zij alles (Download de tekst)
Alle verhalen over de eekhoorn en de andere dieren’ van Toon Tellegen, Querido (Download de tekst)
2.2.7.3.
Tijd en ruimte worden zo verklankt dat de verbeelding van de luisteraar wordt geprikkeld.
Zie je in je verbeelding waar/wanneer het verhaal zich afspeelt?
Probeer te verwoorden hoe dat komt.
de sfeer van een oud en verlaten huis: het gedicht ‘Het oude huis’ van Jan van Coillie (Download de tekst)
in een vliegtuig tijdens een storm: uit ‘Nachthemel’ van Roel Adam (een vrije variatie op ‘De kleine prins’ van Antoine de Saint-Exupéry) (Download de tekst)